Sommarlov och semester

Nu är det tid för sommarlov och semestrar. Det finns kanske inget som vi svenskar längtar så mycket efter som denna tid på året då vi får vara lediga. Då årets hektiska arbetsmöda mynnar ut i flera veckor av lugna morgnar, frukost ute på trädäcket, bokläsning i hängmattan, utflykt till Ven, bad i havet, grill i parken och att bara ta dagen som den kommer. Vi tar ledigt från och kopplar bort mycket av det som annars fyller våra dagar och upptar all vår tid.

Tyvärr är det många som under denna period också “tar semester från Gud”. Vi kanske tänker, förmodligen omedvetet, på Gud och kyrkan som en av alla de där aktiviteterna vi har i våra liv som vi nu kan koppla bort och ta ledigt från. Jag känner igen det i mitt eget liv. Men det är olyckligt.

Jesus är inte – den kyrkliga gemenskapen bör inte vara – en utav flera aktiviteter eller hobbyer jag har i mitt liv. Jesus och församlingstillhörigheten bör vara grunden för mitt liv och något helt omistligt, något jag varken kan eller vill vara utan. Jesus sade nämligen inte: “Jag är en utav delarna i ditt liv” utan han sade: “Jag är livet”. Det är en enorm skillnad på det. Och så vitt jag vet så pågår livet även under semestern.

Min uppmuntran till oss alla idag blir därför: Ta inte semester från Jesus. Ta semester till Jesus! Han som “låter mig vila på gröna ängar” och “för mig till vatten där jag finner ro” vill vara med oss också under juni, juli och augusti! I Betaniakyrkan har vi ordinarie gudstjänster ända fram till den 9 juli. Sedan blir det tre veckor av lite enklare sommarandakter, men inte desto mindre viktiga! Från den 6 augusti är vi sedan tillbaka med ordinarie gudstjänster igen. Du hittar hela vårt program på vår hemsida.

Glöm inte att boka in vår gemenskapsdag, den 6 augusti på Höllviksstrand, efter gudstjänsten, samt vår församlingshelg i höst, den 13-15 oktober på EFS-gården i Åsljunga.

Med dessa ord får vi önska varandra en underbar, varm och lång sommar i Jesu namn!

Leave a Reply

