En vandring på stan

Idag är det tisdag. Då går vi från Betaniakyrkan och Hela människan i Malmö vanligtvis en vandring på stan på förmiddagen. Vi tar med oss mackor och kaffe och får under ett par, tre timmar möjlighet att möta och samtala lite med många av Malmös uteliggare och missbrukare. Det är uppskattade och efterlängtade stunder och många av dem vi möter ger verkligen uttryck för det. Här är ett axplock av de senaste veckornas kommentarer:

Det ni gör är helt fantastiskt. Det behövs verkligen!

Vet ni varför jag tror på Gud? För att ni kommer till oss på detta viset.

Tack för vad ni gör. Det finns inte många som ni.

För egen del blir dessa tisdagsförmiddagar ofta en påminnelse om några saker. För det första påminns jag om hur otroligt bra jag själv har det i mitt liv. Det finns så många människor som har det så tufft runt omkring oss. Som har problem med missbruk, beroende, ekonomi, boende, familj, vänner och allt däremellan. De har förlorat nästan allt, inklusive hoppet. När jag då ser på mitt eget liv så blir jag bara så tacksam, för allt gott som jag har, och kan tacka Gud för.

För det andra påminns jag om att Guds omsorg också innefattar den allra minsta av oss. Den gravt alkoholiserade mannen på parkbänken, som dreglar när han pratar med mig, är även han djupt och innerligt älskad av Gud. Han är skapad, sedd och oändligt värdefull i Guds ögon. Guds omsorg är ofantligt stor, den räcker och blir över för oss var och en.

För det tredje påminns jag om livets allvar. Det är när allting ställs på sin spets som man mest tydligt kan se vad livet egentligen handlar om. Mörkret kan vara väldigt påtagligt där ute på gatan, med allt det djävulska som finns i missbruk. Men samtidigt är det just där som ljuset kan bli som allra tydligast. Kanske var det därför Jesus själv umgicks mycket med sådana som andra drog sig för att umgås med?

Hel klart har vi en uppgift i denna gatumiljö, bland dessa människor. Betaniakyrkan är numera välkänd och många kommer fortfarande ihåg och frågar efter Stina (som fanns med och drog igång denna diakonala tjänst i Betaniakyrkan). Vi fortsätter tro att vi har en Gud som kan förändra den mest utsatta och mörka situation till en plats där Hans rike får bryta igenom. Vi tror att vi, i den helige Andes kraft, får göra skillnad på Malmös gator genom att vara de vi är – och vittna om Jesus i ord och handling.

Glad sommar!

Leave a Reply

