Skillnaden mellan att göra och det är gjort.

Vi lever i ett land där många människor är religiösa analfabeter. Med det menar jag att det är många som har väldigt lite koll på vad tro, religion eller andlighet faktiskt är. Kanske känner man till de fem stora världsreligionerna (kristendom, judendom, islam, hinduism och buddhism), men få skulle på ett tillfredsställande sätt kunna förklara de väsentliga skillnaderna mellan dessa. I ett sådant läge blir det därför också ofta ganska svårt att berätta om sin kristna tro, att vara ett sådant vittne som Jesus kallar oss att vara. Hur gör man? Vad säger man till människor som liksom inte har så stor koll på detta med en andlig verklighet.

Kanske kan ett enkelt tips från coachen vara på sin plats? Jag tror nämligen att de allra flesta människor, även i Sverige år 2017, förknippar religion och religiösa system med olika saker som man bör göra (eller inte göra) för att “hamna rätt”. Religion blir väldigt lätt förknippat med lagar och regler, eller olika tekniker, som vi som människor behöver följa eller göra för att komma till Gud.

Men med kristen tro är det faktiskt fullständigt annorlunda. Till skillnad från alla annan religion i den här världen så innebär kristen tro INTE att du behöver göra något för att bli älskad eller räddad av Gud. Den stora skillnaden är att kristen tro har en Gud som själv har kommit till den här jorden och gjort allt det som vi människor inte klarar av att göra. Kristen tro är inte lika med “att göra”. Kristen tro är lika med “det är gjort!”

Kanske är det ett budskap som också nutidsmänniskan kan ta till sig? När du får frågan om varför du är kristen, eller om vad som är skillnaden mellan kristen tro och världen andra religioner, så kan du svara att skillnaden ligger i “att göra” och “det är gjort”. Vi människor kan inte bli som Gud, men vi har en Gud som har blivit som oss. Gud har blivit människa för att i Jesus Kristus göra det vi inte kunde göra. Därför kunde han när han hängde där på korset säga: “Det är fullbordat“. Det är gjort.

Låt oss än en gång glädjas över detta faktum! Låt oss dela med oss av detta befriande budskap till världen, din vän, din granne, din arbetskamrat. Gud finns och han älskar varje människa så oändligt mycket att han redan har gjort allt för henne!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s